PŘÍLIŠ TICHÉ LODI A ZENOVÝ ŽEN

21.3.2015

TICHÉ LODI A ŽEN

Netradiční koncert se v sobotu 21. března uskutečnil v prostorách klubu Plíživá Kontra. V rámci svého turné se zde zastavily dva písničkářské projekty bližší spíše podzemí než střednímu proudu – Tiché lodi a Žen. První jarní den patřil z hlediska pořádaných kulturních a společenských akcí spíše k těm nabitějším. Dilema, zda navštívit klubový koncert šumperských O5 & Radeček a internetové hvězdy Voxela v Blue-s clubu, či prověřit neznámá jména v Plíživé Kontře, jsem pomalu musel řešit hodem mincí – leč nakonec jsem se přiklonil ke druhé variantě. Zpočátku to vypadalo, že ani umělci, ani klub nezažívají svůj nejšťastnější den. Návštěvníků, kteří by přišli na koncert, se sešlo minimum a tak to zpočátku vypadalo, že muzikanti snad nechají své nástroje v kufru auta a výsledek bude smutný jak konec Karafiátových Broučků. Tiché lodi a Žen však byli ochotní hrát stůj co stůj, popasovat se s nelehkým úkolem a zkusit lidi zaujmout svou hudbou. Tiché lodi tvořilo duo hudebníků – zpívající kytarista (mimochodem, bratr druhého vystuupujícího Žena) a houslista přezdívaný “Doktor”. V sále, jímž se nesl spíše družný hovor od baru, neměli jednoduchou pozici. Hudba Tichých lodí byla totiž velice introvertním, minimalistickým folkem, vyžadujícím po posluchači soustředění na každé osamocené brnknutí do strun. Mnohdy působily jednotlivé písně spíše jako hudební doprovod autorského čtení – zpěvák ostatně více recitoval, než zpíval a část setu tvořily přímo zhudebněné básně jiného autora. Snad jen v poslední písni se kytara ozvala o něco razantněji a v kombinaci s houslemi vytvořila skladbu, která se o posluchačovu pozornost hlásila razantněji. Jinak ovšem byly Tiché lodi na klubové prostředí opravdu příliš tiché a spíše by jim slušela nějaká poklidná čajovna. Od Žena návštěvníci pochopitelně očekávali něco podobně poklidného, leč písničkář vypadající jako kombinace undergroundového poety a zenového gurua válí trochu jiné těsto. Od první skladby bylo znát, že jeho kytara je hlasitější, vokál o mnoho zpěvnější a celkový dojem živější. Žen na mě dělal dojem absolutně nekonvenčního samorostu, jehož omezuje pouze vlastní tvůrčí vize, ne zažité standardy a mantinely. To, že byla jeho muzika mimoproudá a místy jsem si u ní vzpomněl na termín “outsider music”, ovšem neznamená, že by nebyla přitažlivá osobitým způsobem. Žen se nebál šlápnout na efektový pedál a navíc pouštěl ze sampleru předehrané automatické bicí a kytarové smyčky, tudíž měla jeho muzika občas až rockových nádech, něco jako když Neil Young přecházel z akustické kytary na elektrickou. Jeho vokál byl skutečně příjemný i ve vypjatých pasážích a i když častěji zpíval dlouhé, táhlé tóny a jeho texty občas balancovaly mezi abstrakcí a banalitou, celek se dobře poslouchal. Počet zaujatých přítomných v sále rostl, potlesk sílil a nakonec došlo i na přídavek. K Ženovi se během něj připojil i zmiňovaný houslista “Doktor” a výsledkem byly možná nejsilnější písně celého koncertu vůbec. Koncert Tichých lodí a Žena měl svým způsobem undergroundové kouzlo. Za vyšší návštěvnost by se asi nikdo nezlobil, ale to muzikantům samotným nelze vyčítat. Snad bude příští program neméně zajímavý. (jj)


Zpět


Archiv



Navigace ↓
  • Úvod
  • Připravujeme
  • Akce
  • O nás
  • Představujeme
  • Kontakty